08 juli 2014

Online kopen, met de service van een speciaalzaak

“Het geheim van een succesvolle webwinkel zit hem in specialisme en onderscheidend vermogen. Wil je onderscheidend zijn, dan moet je onrealistisch durven zijn. Dingen durven doen die de rest niet doet.”

Aan het woord is Roelof Boer van Slimkopen.nl. De uniciteit van dit online warenhuis zit ’m volgens hem in het feit dat de website een portaal is voor fysieke speciaalzaken. “Bij ons krijgen consumenten de persoonlijke benadering, het vertrouwen, het advies en het assortiment dat ze in de aangesloten fysieke winkels gewend zijn. De namen en logo’s van de winkels zijn ook op de site terug te zien. Wil iemand het product eerst even vasthouden, dan kan dat in de fysieke winkel. En kan onze klantenservice een specifieke vraag niet direct beantwoorden, dan verbinden we de klant rechtstreeks door met de betreffende winkel voor een advies op maat. Onze slogan is dan ook ‘Koop slim, koop bij de specialist’.”

Geen omkijken naar

Slimkopen.nl is twee jaar geleden ontstaan vanuit twee fysieke winkels: Boer Staphorst en Nijhof Baarn. “Bij allebei de zaken was de bedrijfsleiding overtuigd van de waarde van een online winkel, maar het kwam niet van de grond. Omdat online ontwikkelingen altijd al mijn aandacht hadden, heb ik het voortouw genomen. Daar is Slimkopen.nl uit ontstaan.”

Nu, anno 2014, is Slimkopen.nl toe aan een vernieuwingsslag, waarmee tevens meer business kan worden gecreëerd. In de nieuwe opzet, die in april actief wordt, runt Slimkopen.nl vier verschillende webwinkels. “De eerste is het huidige warenhuis Slimkopen.nl, maar dan in een nieuw jasje. Daarnaast krijgen de winkels in Staphorst en Baarn ieder een eigen webwinkel. Met een herkenbaar uiterlijk proberen we een brug te slaan tussen de fysieke en de online winkels. Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden, heeft de bedrijfsleiding van de fysieke winkels er amper omkijken naar. De klantenservice en administratie van die twee webwinkels worden gedaan door Slimkopen.nl. Wij chatten met de klant, nemen de telefoon aan, verzorgen het databeheer en leveren de techniek.”

One-stop-shop

En de vierde online shop? “Wat dat precies wordt, houden we nog even geheim”, zegt Boer lachend. “Het ziet ernaar uit dat we gaan samenwerken met een grote winkelketen. Door de samenwerking kan die keten in zijn winkels one-stop-shops creëren. Hoe dat werkt? We plaatsen digitale zuilen met toegang tot Slimkopen.nl. Stel dat het winkelend publiek tijdens het winkelen bepaalde producten niet kan vinden, dan kunnen ze die toch kopen, omdat ze het complete assortiment van Slimkopen.nl bij de hand hebben.”
Boer en Nijhof gaan ook met zuilen van Slimkopen.nl werken. “Liggen niet alle producten in de winkel, dan bestelt de klant het ter plekke. De volgende dag heeft hij het in huis.”

AchterafBetalen

Daar komt AchterafBetalen van Focum goed van pas, heeft Boer gemerkt. “De klant bestelt online in de winkel, laat zijn gegevens achter en krijgt het product de volgende dag thuis bezorgd. Daarna betaalt hij pas. Dat is niet alleen klantvriendelijk, het maakt het voor de winkel een stuk makkelijker. De winkel hoeft niet voor iedere bank een random reader paraat te hebben, ze hebben minder voorraad nodig en er hoeft niet over betaling te worden gesproken, laat staan dat er ter plekke moet worden afgerekend.”

Voor zowel de winkel zelf als Slimkopen.nl is deze werkwijze commercieel aantrekkelijk. “De winkel genereert op deze manier extra verkoop en Slimkopen.nl krijgt voor elke aankoop provisie”, zegt Boer.

AchterafBetalen verzorgt het complete proces: van kredietwaardigheidscheck tot en met het incasseren van het aankoopbedrag. “Daarbij zijn wij als klant tevens verzekerd van een goede cashflow”, zegt Boer, “want als de consument na dertig dagen nog niet heeft afgerekend, ontvangen wij het geld alvast van Focum.”

Marktaandeel winnen

Dat consumenten hun gegevens moeten achterlaten wanneer ze kiezen voor achteraf betalen, levert meer op dan alleen een vergrote betalingszekerheid. “De adressen kunnen we, mits klanten daar toestemming voor geven, ook gebruiken voor mailings en nieuwsbrieven.”

Boer denkt dat er voor Slimkopen.nl nog flink wat marktaandeel te veroveren valt. “Onze webwinkel is een uitgelezen kans voor kleinere zaken en ketens die wel een webwinkel willen, maar zelf niet de expertise en capaciteit in huis hebben om dat van de grond te krijgen. Zij kunnen nu aanhaken bij Slimkopen.nl, eventueel met een zuil in hun winkel erbij. Ik heb het volste vertrouwen in die koppeling tussen de fysieke en de online winkel.”

Zijn adviezen aan de aangesloten winkeliers baseert hij dan ook op dat geloof. “Online moet zichtbaar zijn dat de basis wordt gevormd door een fysieke winkel en in de winkel moet je benadrukken dat het assortiment ook online te vinden is. Dat kun je met kleine dingen bewerkstelligen, bijvoorbeeld door het webadres op de kassabon en in de nieuwsbrief te vermelden en banieren in de winkel plaatsen.”

Neem voor meer informatie direct contact op met Roland Borsboom via r.borsboom@focum.nl of 06 - 296 022 49.