26 september 2014

Overtreedt jouw webwinkel de nieuwe wetgeving?

Op 13 juni 2014 is de nieuwe Wet Consumentenrechten ingegaan. Twee maanden later blijkt dat nog niet alle webshops de nieuwe regelgeving geïmplementeerd hebben in hun bestelproces. In dit artikel hebben wij de vijf belangrijkste veranderingen van de wet nogmaals op een rij gezet.

Webshops die nog niet voldoen aan de nieuwe wetgeving riskeren een flinke boete. De Autoriteit Consument & Markt controleert webwinkels en consumenten kunnen bezwaar maken tegen een webwinkel die zich niet aan de regels houdt, eventueel via de rechter.

Toch blijkt dat de meeste webshops nog niet voldoen aan de nieuwe regelgeving. Uit een steekproef van Webshopblog.nl blijkt zelfs dat 9 op de 10 webshops geen herroepingsformulier aanbieden, terwijl dit wel verplicht is.

Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste veranderingen die je in ieder geval doorgevoerd moet hebben in je webshop.

1. Aanbieden van een herroepingsformulier

Sinds de invoering van de nieuwe wet moeten webshops de consument een specifiek herroepingsformulier aanbieden. Dit standaardformulier wordt door de overheid verstrekt en moet je altijd aanbieden. Ook als je de consument een andere manier van retourneren aanbiedt, moet je dit herroepingsformulier verstrekken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het mee te sturen met de bevestigingse-mail.

2. Retourtermijn van 14 dagen

Eerder hadden consumenten 7 werkdagen de tijd om af te zien van een koop. Nu is dat 14 kalenderdagen. Vanaf het moment dat een consument de koop herroept, heeft hij nog eens 14 dagen de tijd om de producten retour te sturen.

3. Bestelknop

Volgens de nieuwe regels moet het voor een consument volkomen duidelijk zijn wanneer hij een betaalverplichting aangaat. Een geschikte manier om dit te doen is bij het bestelformulier een button te plaatsen met de tekst ‘Betalen’ of ‘Bestelling met betaalverplichting afronden’.

4. Terugbetalen binnen 14 dagen

Na een retournering had een webshop voorheen 30 dagen de tijd om de betaalde bedragen terug te betalen aan de consument. Met de nieuwe regelgeving is dit 14 dagen geworden. Dit vraagt dus enige administratieve aanpassingen.

5. Retourkosten duidelijk vermelden op website

De kosten van een retourzending zijn voor rekening van de consument. Je moet deze kosten wel duidelijk vermelden op je website. Doe je dit niet, dan zijn de retourkosten ook voor jouw rekening.

Voor al deze punten geldt dat je consumenten hier duidelijk over moet informeren. Wanneer je je niet aan de nieuwe regels houdt, kan dat verregaande gevolgen hebben. De overeenkomst kan vervallen, de retourtermijn kan 12 maanden worden in plaats van 14 dagen of de consument hoeft geen retourkosten te betalen. Bovendien zijn er flinke boetes gesteld op overtreding van de wet.

Bij AchterafBetalen ondersteunen wij webshops bij het voldoen aan de actuele wet- en regelgeving op dit gebied. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op.