07 januari 2015

Vijf tips om je conversie te verhogen

Als online retailer wil je niets liever dan je conversie verhogen. Maar je hebt alles al goed geregeld. Je website is klantvriendelijk, de logistiek is in orde en ook de klantenservice presteert goed. Hoe zorg je dan toch dat je orders toenemen? Dit doe je door (potentiële) klanten gericht te benaderen en in te spelen op hun interesses. De beste tool hiervoor heb je al binnen handbereik: je eigen klantdata.

Verhoog je klantwaarde

Wanneer je de conversie van je webshop wilt verhogen, zijn twee dingen belangrijk: nieuwe klanten en een hogere klantwaarde. Het inzetten van klantdata kan je met beide punten helpen. Voor allebei geldt namelijk dat je de klant het best zo gericht en persoonlijk mogelijk kan aanspreken. Klantdata stelt je in staat om precies dit te doen. Door goede segmentatie en inzicht in de kenmerken van (potentiële) klanten verhoog je je conversie.

Hoewel het voor de hand ligt om nieuwe klanten te benaderen als je je conversie wilt verhogen, is ook het verhogen van de waarde van je bestaande klanten de moeite waard. Het is immers makkelijker een klant te behouden dan een nieuwe klant te verwerven. Het geven van de juiste impuls aan deze klanten is dan belangrijk. Dit doe je door je klantdata slim in te zetten. Hieronder hebben wij de vijf belangrijkste manieren om klantdata effectief in te zetten voor je webshop op een rij gezet.

1. Kies voor een persoonlijke benadering

Een gepersonaliseerde boodschap werkt beter dan een algemene boodschap. De kans op conversie is hoger wanneer een (potentiële) klant een e-mail ontvangt die specifiek gericht is op zijn interesses. De beste tool om tot goede gepersonaliseerde boodschappen te komen zijn je klantgegevens. Met een webshop verzamel je dagelijks veel nieuwe klantgegevens. Klanten vullen immers veel gegevens in bij het doen van hun bestelling en je beschikt over transactiedata. Zo weet je hun adresgegevens, geslacht, naam en wat voor producten ze besteld hebben, hoe vaak, op welke dag van de week, enzovoorts.

Dankzij deze gegevens ben je in staat je klanten gericht te benaderen. Alleen vrouwen stuur je aanbiedingen voor jurkjes en iedere e-mail begin je met de juiste aanhef. Maar je kunt meer met je gegevens. Benader bijvoorbeeld klanten die lange tijd niets gekocht hebben met een speciale aanbieding of bied accessoires aan voor een product dat iemand recent heeft gekocht. Heeft iemand hardloopschoenen bij je gekocht? Stuur hem dan een aanbieding voor hardloopkleding. Met het juiste programma kun je dit zelfs automatisch doen. Zo benader je je klanten gericht en zorg je ervoor dat ze bij je webshop terug blijven komen.

2. Weet wat je doet, creëer inzicht

De klantgegevens die je hebt, kunnen je veel nieuwe inzichten geven. Door de juiste analyses uit te voeren krijg je inzicht in hun koopgedrag. Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken welke producten goed verkopen. Stel dat je een webwinkel hebt die smartphones verkoopt. Je ziet dat in de leeftijdsgroep van 20 tot 30 jaar smartphone X goed verkoopt en in de leeftijdsgroep van 40 tot 50 jaar smartphone Y. Met deze informatie kun je een gerichte aanbieding sturen naar de juiste doelgroep. Je kunt ook vooruit denken. Als mensen een nieuwe smartphone kopen, willen ze ook een hoesje voor hun nieuwe telefoon. Met de juiste informatie speel je zo nog beter in op de wensen van je klanten.

3. Verzamel meer informatie

Bovenstaande twee tips komen nog beter tot hun recht wanneer je meer klantdata verwerft. Eén van de belangrijkste momenten waarop klanten gegevens achterlaten, is tijdens het afrekenen. Maak het hen gemakkelijk en richt je check-out zo in dat klanten eenvoudig hun gegevens kunnen invullen. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch laten invullen van gegevens. Dit kan met een postcodecheck die de straatnaam en plaats aanvult. Zorg ook voor een goede validatie van de velden. Dit zorgt ervoor dat er geen foutieve gegevens ingevuld worden en bespaart je veel opschoningswerk achteraf.

Ben je bang dat je klanten het niet prettig vinden wanneer je zoveel informatie van ze vraagt? Geef hen dan in ruil hiervoor een kleine beloning, bijvoorbeeld een percentage korting op de volgende aankoop in ruil voor een volledig ingevulde contactpagina.

4. Vul je gegevens aan met extra kenmerken

Niet van al je klanten heb je alle gegevens. Voor bepaalde marketingacties heb je een telefoonnummer of adres nodig. Deze gegevens kun je aanvullen door je data te laten verrijken door een externe partij zoals Focum. Met onze uitgebreide referentiebestanden vullen we ontbrekende telefoonnummers en adressen eenvoudig voor je aan. Daarnaast kun je ook extra kenmerken aan je data laten toevoegen zoals socio-demografische informatie, lifestylekenmerken of recent koopgedrag. Dit biedt extra mogelijkheden voor je marketingacties.

5. Benader gericht nieuwe klanten

Wanneer je de mogelijkheden van je eigen klantdata ten volle hebt benut, kun je je conversie nog verder verhogen door nieuwe klanten te benaderen. Dit doe je door extra data in te kopen. Bij Focum kun je hele specifieke databestanden inkopen. De kenmerken van prospects die je zo benadert, kunnen precies op je wensen worden afgestemd. Zo stuur je de juiste boodschap naar de juiste groep. Dit werkt beter dan een algemene advertentie, omdat deze boodschap precies afgestemd kan worden op de persoon die je benadert: leeftijd, geslacht, hobby’s en andere kenmerken. Heb je bijvoorbeeld een webshop die babyartikelen verkoopt? Dan kun je een mailing sturen naar vrouwen die tussen de drie en negen maanden zwanger zijn of net zijn bevallen.

Bespaar jezelf tijd

Er bestaan speciale datamanagementprogramma’s die bovenstaande handelingen efficiënter kunnen laten verlopen. Wanneer je dit zelf in Excel doet, kost dit je te veel tijd. Bij Focum gebruiken we hier het programma Agility voor. Agility is een datamanagementplatform waarmee je eenvoudig en grotendeels automatisch je klantdata opschoont, standaardiseert, valideert, ontdubbelt en verrijkt. Vervolgens kun je zelfs marketingacties automatisch laten uitvoeren.

Voor alle bovenstaande tips geldt: stel je klant centraal. Wat wil je klant? Door je te verdiepen in de gegevens die je hebt en de juiste analyses uit te voeren, krijg je een antwoord op deze vraag. Je zal merken dat het slim inzetten van jouw klantdata de omzet van je webshop verhoogt.

Meer informatie

Focum is specialist op het gebied van klantdata en datamanagement. We kunnen jouw webshop ondersteunen in het verwerven van nieuwe klanten en verhogen van waarde van bestaande klanten. Met onze uitgebreide databestanden vinden we altijd de juiste doelgroep voor jouw boodschap en dankzij ons datamanagementplatform Agility haal je meer waarde uit je bestaande klanten. Kijk voor meer informatie over Agility of Focum op www.agilitydatamanagement.nl of www.focum.nl